Basson ja kitaran aloitus

Tervetuloa! Foorumit Opetusvinkit Basson ja kitaran aloitus

Merkitty: ,

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Julkaisija
    Artikkelit

Opetan kitaran kielet kaikille luokka-asteille lorulla: Esko Aho Diggaa Golfia Halonen Ei. Se on minusta hauskempi kuin se ehkä perinteisempi Ekin Auto… Basson kielet oppii jättämällä lorusta lopun pois.

Varsinkin alaluokkalaisille soiton ensiharjoitteluun toimii NAKKIBASSO. Oppilaat laittavat vasemman käden navan korkeudelle niin, että nakit (sormet) muodostavat basson kielet. Open ohjeiden mukaan toisella kädellä soitetaan sitten Eskoa, Ahoa, Diggaata tai Golfia. Kaikki saavat soittaa ja voi keskittyä aluksi vain oikean kielen löytämiseen.

Sen jälkeen on siirrytty akustisiin kitaroihin ja myöhemmin vielä sähköbassoon.

• Tätä aihetta muokkasi 14 vuotta, 11 kuukautta sitten Pietu Halonen.
    mope
    Jäsen

Olen antanut sekä tuon poliittisen vaihtoehdon että perinteisen muodossa ”Esterin auto Datsun G hyvin etenee”. Niistä on sitten saanut valita mieleisensä ja oppinut samalla jotain historiastakin, Datsuneita kun ei enää liiemmin näe liikenteessä.
    Tänä vuonna ajattelin kokeilla uuden Saa laulaa 3:n ohjeilla basson opettamista.

Jakaisitko tännekin! 🙂 Mulla ei vielä Saa Laulaata olekaan.

Jouska
    Jäsen

Poliittisen kortin käyttämisessä musatunnilla on omat riskinsä. Mitähän se koululaki ja asetus mahtaa asiasta sanoa…. Turvallisempi vaihtoehto on opettajan uran kannalta Eemeli tai Eetu tai mikä hyvänsä. Mutta toisaalta -so what. Tuo se ainakin jännitystä arkeen.

Johanna
    Jäsen

Mie oon opettanu noi kummatki ja lisäksi joskus oon pistäny ite keksiin muistilorun. On tullu muuten aika kivoja! 😀

Tuo oli hyvä, Johanna. 🙂

NinnaM
    Jäsen

Mitenkäs se kitaransoiton aloitus toimii teillä esim. seiskaluokalla? Miten saisi kunnolla motivoitua siihen? Mä olen nyt kahtena vuonna toiminut seuraavasti: ekalla kitaratunnilla soitetaan sointuja koko ryhmän kanssa, niin että koko luokka jaetaan esim. neljään ryhmään ja sit soittavat sen oman soinnun aina oikeaan aikaan. Ongelmahan tässä on se että luokissa on aina niitä nk. myrkyttäjiä, ja omaa soittoa on hankala kuulla varsinkin jos kaikilla on kitarat. Siksi olen kokeillut nyt soittotyöskentelyä neljän hengen ryhmissä, oppilaat menevät eri tiloihin soittamaan ja lopuksi esittävät kappaleen opelle. Joillakin toimii todella hyvin, mutta tietty riippuu minkälainen ryhmä sattuu tulemaan.

JussiPetaja
    Jäsen

Näin pääasiassa kitaransoittoa opettavana olen usein ihmetellyt hinkua aloittaa kitaran kanssa motorisesti ja muistamisen kannalta yhdestä vaikeimmista asiasta: ”isoista” avosoinnuista.

vinkki 1: ajattele kitaraa kuin nokkahuilua tai kellopeliä. Yksinkertainen melodia yhdellä kielellä ja säestystä vaikka vapailla kielillä tai kolmen kielen soinnuilla.

vinkki 2: perusrock/blues avoimen aseman kvinttisoinnuilla, eli

A5 (avoin a-kieli + d-kielen 2.nauha)
    D5 (kuten edellä mutta d+g-kieliltä)
    E5 (likewise, mutta e+a-kieliltä)

Kankeimmat voi vetää mukana avoimilla kielillä.

vinkki3: bändisoitossa sähkiksen rooliksi riittää myös hienosti vastaava kuin jollain orff-soittimella: soinnun äänistä koostuva linja yhdellä äänellä. Jos vahvistimesta löytyy kaikua tai delayta, niin niitä isolla kauhalla sekaan ja aijettä kun on pop.

Esillä 8 viestiä, 1 - 8 (kaikkiaan 8)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.