Kirjasarjat

Tervetuloa! Foorumit Opetusvälineet Kirjasarjat

Merkitty: 

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Julkaisija
    Artikkelit

En ole vielä löytänyt oikein itselle mieluista kirjasarjaa, vaan suurin osa matskusta on kotitekoista. Oletko tykästynyt johonkin kirjasarjaan, jota osaisit suositella?

Johanna
    Jäsen

Alaluokilla on ollut itseni kohdalla vähän sama homma. Nyt ilmestyi kuitenkin Saa laulaa -kirjasarjan eka osa kolmansille luokille. Vaikuttaa tosi hyvältä kirjalta. Tilasimme koululle nyt kolmosia varten ja tod.näk. tilaamme seuraavat osatkin niiden ilmestyttyä. Selkeä opettajan opas myös sellaisille, joille musaopetus haastavaa.

Itse asiassa juurikin tänä iltana näin tuon samaisen ”Saa laulaa”-kirjan opeoppaan. Pistin ilolla merkille ainakin open oppaassa selkeän ja monipuolisen rakenteen. Ilmeisesti kirjoja tulee vuosiluokka per vuosi lisää, että pari vuotta menee ennen kuin itselle alkaa niistä olla hyötyä (viitosista alkaen).

teippi
    Jäsen

Propsit täältäkin Saa Laulaa 3:lle ja opeoppaalle.

Toto
    Jäsen

Pietu, sanoit et suurin osa matskusta on kotitekoista. Ootko törmänny tekijänoikeusvaikeuksiin? Itselläni olisi aikaa ja paljon intoa tehdä lappuja lappujen perään Sibellä yms. ohjelmilla, mutta tekijänoikeuspeikko kummittelee koko ajan….

juuso.kojo
    Jäsen

Tuo tekijänoikeuspeikko on ihan todellinen. Periaattessahan esimerkiksi kaiken Youtubessa olevan materiaalin käyttö on kiellettyä oppitunneilla, koska suuri osa siellä olevasta materiaalista ei alun alkujaankaan ole tekijänoikeudellisesti kovin laillista, tai ainakin se on voimakkaasti ns. harmaalla alueella.
    Samoin kaikenlaisten nuottien kopioiminenhan on käytännössä kiellettyä (paitsi jos swe on erikseen kopioitavaksi tarkoitettu, kuten vaikka opeoppaiden kopioitavat materiaalit). Jokaiselle oppilaalle tulisi olla tarjota oppikirja tms alkuperäismateriaali. Miten tätä sitten pystyisi todellisuudessa noudattamaan, onkin jo toinen juttu.
    Mielestäni koko tekijänoikeuslainsäädäntö pitäisi jotenkin päivittää vastaamaan nykypäiväm tarpeita nimenomaan opetustyössä. Tästä voisi vaikka laittaa oman topicin tänne keskustelusivuille…

jippu1
    Jäsen

Olen ymmärtänyt , että jos teen itse lapun koulussa harjoituskäyttöön ja teen siinä samalla sovitusta, niin saan omaa lappuani kopioida ja käyttää omassa työssäni. Jos otan kopioita kustannetusta musiikista (kirjasta), voi tulla vaikeuksia. Mutta itse tehty blokkaus piisistä ei ole kustantajan tekemä. Tässä uskossa lappuja ihan huoletta kirjoittelen.

juuso.kojo
    Jäsen

Juu, näin minäkin olen ymmärtänyt. Tarkoitin tuolla kopioinnilla valmiiden nuottien, kuten kirjojen tms kopioimista.
    Itsetehdyissäkin sovituksissa, joissa käytetään olemassa olevia kappaleita, tilanne muuttuu, jos kappaletta aletaan tallentamaan ja esimerkiksi tallennetta myymään, tällöin pitää saada sovitusluvat jne. kappaleen tekijöiltä. Se onkin jo toinen juttu…

Toto
    Jäsen

Käytössämme on lukion kursseilla vuoden 2005 introkirjat. Kun radioissa soi Jenni Vartiaiset ja Uudet fantasiat, niin halusin blokkailla biisejä oppilaita varten. Ymmärsin itse, että ko. touhu on tekijänoikeuksien vastaista (siis blokattujenkin nuottien kopioiminen harjoituskäyttöä varten). Koululta ei tietenkään riitä rahaa uusiin kirjoihin (tai täytyy päättää hankinko soittimia vai kirjoja) ja oppilaat haluaisivat uudempia biisejä…nyyh.

Mutta youtubea käytän säännöllisesti. Juuri sen harmauden takia. 😀

MarjaP
    Jäsen

Oi te onnelliset uusien kirjasarjojen kuluttajat!
    Opetan kaikkia luokka-asteita 1-6 välillä, ja uusin kirjasarja on tuosta vuosituhanteen vaihteesta, mutta esimerkiksi 1-3 luokkalaisten kirjat ovat painettu vuonna 1981! Eli melkoisesti teettää itsellä työtä nämä tunnit.
    Omakustanteisesti hankin kouluun jokusen uuden Saa Laulaa 3 opusta sekä itselleni opekirjan dvd:llä höystettynä.
    Melkosesti siis joutuu itse tekemään ja kopioimaan ja liimaamaan ja leikkaamaan jne. Suruttomasti kyllä kirjoittelen melko valmiita sovituksia tämän päivän ralleista, mitä erityisesti nuo varhaisteinit haluavat soitella ja lauleskella, niillä vähillä soittimilla mitä talostamme löytyy. Iloisella mielellä vaikkakin välillä tuntien valmisteluun menee melkoisesti askarteluaikaa =)

Esillä 10 viestiä, 1 - 10 (kaikkiaan 10)
  • Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.